Pokud u dítěte probíhá správný pohybový vývoj, nastupuje většinou v odpovídajícím období i vývoj řeči. Při postižení pohybového ústrojí nebo opožděném motorickém vývoji bývá často opožděn i vývoj řeči.
Je důležité u dětí rozvíjet hybnost celého těla, což je hrubá motorika a hybnost ruky tedy jemná jemnou motorika i obratnost mluvidel nazývaná motoriku mluvních orgánů. Hrubá motorika zahrnuje pohyblivost celého těla. Zdokonalování hrubé motoriky provádíme při chůzi, běhu, poskocích, při hrách s míčem. Cvičení jemné motoriky ruky a prstů připravuje dítě na psaní.
Pokud má dítě obratnou ruku a prsty, mívá i obratná mluvidla. Je-li však obratnost ruky a prstů snížena, mohou se projevit potíže ve vývoji řeči. U dětí je tedy také velmi důležité cvičit obratnost mluvních orgánů.
Rozvoj hrubé motoriky
Cvičíme formou hry. Položte na zem proužek papíru a spolu s dítětem jej přeskakujte. Na obou nožičkách, později na jedné nožce. Zkuste to dopředu nebo i dozadu.
Hrajte si, jak stojí čáp na jedné noze, ve dne – tedy s otevřenými očky a pak to zkuste jako čáp v noci – se zavřenými očky.
S míčem zkoušejte házení a chytání, nejprve s malým míčkem z maličké vzdálenosti a pak vzdálenost i míč zvětšujte.
Jízda na tříkolce, koloběžce nebo kole je také vhodným procvičováním hrubé motoriky.
Rozvoj jemné motoriky
Jemnou motoriku lze rozvíjet takto:
Pozdravte se prstíčky, dejte si hubičku = konečkem palce se postupně dotýkat konečků ostatních prstů, nejprve jednou rukou, potom i druhou a nakonec oběma.
Počítání do pěti s postupným zvedáním jednoho prstíku po druhém. Vařila myška kašičku, tomu dala, tomu, dala, tomu dala, tomu taky a tomu raky…
Střídavé ťukání do stolu ukazováčkem a prostředníček, pravou, levou, pak můžeme zkoušet i oběma = jako hrajeme na klavír.
Namotávání vlny na klubíčko, zkusíme pravou rukou nebo i levou rukou.
Prstíky běhají po stole, zapojíme ukazováček i prostředníček pravé ruky, to samé levou rukou a potom oběma současně.
Zkuste navlékání korálků s větší dírkou.
Z plastelíny děláme kuličky, nakonec i zvířátka.
Procvičujte zapínání knoflíků, zipů a zavazování tkaniček.
Při malování nakreslete dítěti podklad, třeba malý i větší a veliký kruh a dejte dítěti jinou barvu pastelky, fixy nebo vodové barvy, ať se snaží Vaši předlohu kopírovat.
Děti milují plastelínu. Hra s plastelínou rozvíjí jejich jemnou motoriku a zároveň fantazii. Zde máme návod na to, jak si vyrobit tu domácí:
POSTUP VÝROBY DOMÁCÍ PLASTELÍNY
Potřebujeme: 15 dkg hl. mouky, 300 ml teplé vody (v níž rozmícháme trochu potravinářského barviva), 7,5dkg soli, 1 lžíce oleje, 2 lžíce octa.
Vše dáme na teflonovou pánev a mícháme za mírného ohně (el. sporák st. 4) dokud se nepřestane hmota lepit na vařejku a vypadá stejně jako plastelína. Necháme zchladnou a pořádně vypracujeme.Toto uváděné množství je dobré si rozdělit na polovinu a udělat dvě barvy.
Uchovává se v lednici. Je to fakt super. Vyzkoušejte!
Barviva- prášková mají v drogerii „TETA“ a tekutá (super i na marcipán nebo krémy) v „Lídlu“.
Tak veselou zábavu!
Foto: FreeDigitalPhotos.net