Pod pojmem blog rozumíme webové stránky, na které píše autor články na různá témata. Blog lze psát naprosto o všem – o vaření, o zvířatech, o politice,… Dané téma si vždycky vybírá sám autor podle toho, co ho baví, a o čem se chce se světem podělit. Ještě před několika lety zažívaly blogy boom, dnes už je poněkud upozadily sociální sítě, které také mohou plnit podobné funkce, jako blog. Má to ale své světlé stránky. Díky tomu spousta nečitelných blogů zanikla, a jejich pisatelé se teď svěřují hlavně na Facebooku. Opravdu schopní pisatelé díky tomu mohou konečně vyniknout a získat si silnou komunitu čtenářů.
Proč si založit blog?
Kvalitních blogů je málo, hlavně kvůli tomu, že si je může založit naprosto každý. Proto by nemuselo být zas tak těžké prorazit s kvalitním blogem. Dobrými a čtivými články si lze získat dobré jméno, spoustu věrných čtenářů, a někteří se mohou dokonce stát internetovou celebritou, o které se bude hodně mluvit. Určitě sami znáte nějakého blogera, který proslul právě psaním na různá témata (móda, vztahy, jídlo,…). Aby se z vašeho blogu stal blog úspěšný, je běh na dlouhou trať. Proto vám přinášíme pár rad, jak toho docílit.
Zásady úspěšného blogera
- Styl blogu
Nejprve je důležité zvolit styl vašeho blogu. Vybrat si můžete mezi stylem informačním nebo psaním svých vlastních článků. Informační blog má za cíl informovat čtenáře o novinkách ze světa, o hercích, filmech, a podobně. Pokud ale chcete, aby váš blog navštěvovalo stále větší množství čtenářů a určitá skupinka se stále vracela, pište na něj svoje vlastní názory a postřehy na témata, která vás zajímají, a která by mohla zaujmout i ostatní. Snažte se psát co nejvíc čtivě, aby články čtenáře bavily a oni se těšili na další. Svými názory jen komentujete určité situace, přičemž se čtenáři z vašeho blogu nedozvídají žádné nové informace. Proto musíte psát co nejzábavněji. Hlavně se zdržte přílišných emocí, či dokonce vulgarismů. Pište stejným stylem, jakým píšou novináři do novin nebo časopisů.
- Téma blogu
Aby váš blog zaujal co nejširší skupinu lidí, musíte pro svoje články zvolit co nejzajímavější názory, tipy, rady, nebo informace. Samozřejmě to chce téma, o kterém vy osobně něco víte. Psát o něčem, čemu ani trochu nerozumíte, je holý nesmysl. Nejenže takové články budou o ničem, ale případné čtenáře, kteří tématu rozumí, budou rozčilovat vaše drzost o něm psát. Jakmile si jednou vyberete téma blogu, musíte se k tomuto tématu shánět stále nové informace, proto je vyžadováno i vaše aktivní jednání. Spousta blogem má tendence zakládat blog, na kterém píšou své problémy ze života. Rozlučte se s tím, že něco takového bude čtenáře zajímat. Na takový blog vám nikdo chodit nebude, proto se raději vypovídejte svým přátelům a pro blog zvolte vhodnější námět.
- Přínos vašich článků
Vaše články by neměl být plné prázdných frází, ale měly by čtenáře informovat o problematice a případně mu i dobře poradit. Z tohoto důvodu je dobré mít o tématu článků co nejvíce informací, a pokud možno i vlastní zkušenost. Přeci jenom když něco zažijete na vlastní kůži, lépe se vám o tom píše, a můžete ostatním dávat cenné rady. Samozřejmostí by měla být originalita vašeho článku! Spousta blogerů kopíruje text z jiných stránek, což je něco, co by pro vás mělo být naprosté tabu. Jednoduše se to nedělá, protože se jedná o obyčejnou krádež. Sice se můžete nechat inspirovat článkem jiného pisatele, ale musíte si z něj vytáhnout to nejdůležitější a napsat svými vlastními slovy svůj vlastní článek.
- Forma blogu
Vytváření blogů je v dnešní době velice populární zábavou pubertálních slečen. Dalo by se říct „bohužel“. Když navštívíte podobný blog, ihned vás do očí praští různé třpytivé nápisy, růžové pozadí a spousta infantilních obrázků. Tématem pak jsou výživné informace typu, po kterém klukovi slečna ve škole pokukuje, který herec je k zulíbání a co se dělo v poslední epizodě Upířích deníků. V kombinaci s nespisovnou češtinou, pravopisnými chybami a slovy jako „blogísek“, nebo „slaďoučký“, pak normálního člověka chytají vražedné choutky. Z takového blogu člověka bolí oči a ani ho nijak zvlášť neobohatí. Proto se snažte, aby váš blog měl jednotnou grafiku, jednotné písmo, aby se k sobě hodila barva pozadí a barva písma, a aby barva pozadí příliš nebila do očí. Pište k věci, pokud možno bez pravopisných chyb a spisovnou češtinou. Dlouhý text není pro čtenáře zrovna moc stravitelný a bude se v něm ztrácet. Proto jakmile vyplodíte delší článek, zarovnávejte ho do odstavců, zařazuje pod nadpisy nižší úrovně nebo zvýrazňujte důležité pojmy tučným písmem. Text také dobře doplní různé názorné obrázky, nebo videa. Článek bude hned čtivější, a vy se tak možná i dočkáte kladných ohlasů.
- Pravidelně přispívejte
Při založení nového blogu se určitě setkáte s tím, že se pro psaní článků nadchnete, přičemž toto nadšení bude pomalu upadat. Je to dáno tím, že blog si nejprve musí najít svoje čtenáře. A to je proces, který trvá klidně i několik měsíců. Čekání velkou část blogerů odradí a nakonec začnou psát méně často, až přestanou úplně. To je ale špatně. I když nemáte vůbec žádné čtenáře a zdá se vám, že si píšete jen sami pro sebe, nepřestávejte. Však oni si k vám čtenáři cestu postupně najdou. Neúspěch patří k životu, přičemž většinou se z něj vždycky dostaneme. To platí i o blogu. Na svůj blog přispívejte pravidelně. Dobré je stanovit si třeba jednou týdně stejný den a hodinu, kdy budete psát. Pravidelní čtenáři tak budou mít co číst, a ti noví si budou nadšeně listovat vašimi předešlými příspěvky.
- Originalita
Aby váš blog přitáhnul co největší pozornost, měl by být originální. To znamená, že by se neměl ztrácet v záplavě stovek stejně vypadajících blogů. Už při samotné návštěvě vašich stránek by měl čtenář vidět, že je na správné adrese. Design stránek proto neodflákněte, ale kombinujte barvy, styly písma a zarovnání sloupců k dokonalosti tak, aby celkový dojem byl co nejpříjemnější a odpovídal zaměření stránek. Zdatnější jedinci si mohou navrhnout i vlastní logo. Dobré je vystupovat pod vaším pravým jménem, ne pod nic neříkající přezdívkou. Samotný blog musí mít originální název, který si surfující lidé jen tak s něčím nespletou. Pokud pojmenujete svoje stránky třeba „anetcin-blog“, nebudou později vědět, jestli je v názvu pomlčka, tečka, nebo zda jsou slova dohromady.
- Získejte pravidelné čtenáře
Získat pravidelné čtenáře je hodně náročný úkol, který bude vyžadovat hodně vaší aktivity. Čtenáři si vás najdou jedině tak, že o vás uslyší. Nejprve tedy rozhlaste mezi kamarády, že máte blog. V dnešní době je pro tento účel nejlepší využít sociální sítě (Facebook, Twitter, Google+,…). Zde můžete poprosit vaše známé, ať sdílí odkaz na váš blog dál, a šířit tak povědomí o něm dál. Umístěte na své stránky počítadlo, abyste měli jistotu, že jste úspěšní.
- Vytvoření komunity
Vaším cílem je si získané čtenáře udržet. To znamená motivovat je k tomu, aby vaše stránky nenavštívili jen jednorázově, ale stále se vraceli. Dejte jim proto možnost přidávat pod vaše články své vlastní názory a připomínky. Svoji vlastní komunitu můžete opět rozšiřovat za pomoci sociálních sítí.
- Silný partner
Pokud nemáte čas, nebo se vám jednoduše nechce složitě shánět čtenáře, založte si svůj nový blog na některém hodně silném blogovém portálu nebo na zpravodajských portálech. Váš blog tak bude mít možnost dostat se na první příčky mezi ostatními blogy a získá si tak pozornost spousty čtenářů.
- Motivace
Největší motivací by měla být pocit z dobře vykonané práce, ale to přeci jenom občas nestačí. Nebojte se proto i prostřednictvím nekomerčního blogu pokusit se vydělat si nějaký ten peníz. Můžete se snažit pro tento záměr získat nějakou menší firmu, která by si na vašich stránkách zaplatila reklamu. Pokud navíc získá váš blog renomé, budou vám nabídky chodit samy. A takový menší přivýdělek se hodí vždycky. Psaním amatérských článků se také můžete dobře procvičit a ucházet se o psaní různých placených článků, například PR, které jsou v dnešní době hodně žádané. Chce to jenom nevzdávat se, a úspěch se dřív nebo později dostaví.