Pracovní pohovor je podstatnou součástí při hledání zaměstnání. Během 5 minut musíte zaujmout a zanechat dobrý dojem, aby na zvolenou pracovní pozici dosadili právě vás. Jedná se o vysilující a stresující situaci (opravdu vám na tom záleží). Přesně tato práce je vám totiž šitá na míru. Ovšem nyní je na řadě přesvědčit o tom i přítomné osoby na pohovoru. Není pochyb, že dané zaměstnání vyžaduje také jistou kvalifikaci – ženu bez základního vzdělání stěží přijmou jako učitelku. Z toho vyplývá, že je nezbytné ucházet se o pozice, na kterou máte dostatečné vzdělání a schopnosti. V opačném případě nebudete pozvání k pohovoru, případně bezúčelně plýtváte svým i jejich časem (dostavíte – li se bez požadovaných schopností). Být úspěšný a mít potřebné kvalifikace není jedinou podmínkou, kterou musí vhodný žadatel splňovat. Neobejdete se bez dávky profesionality. Důležitý je také váš vzhled, oděv, chování, jakým stylem mluvíte, o čem mluvíte apod.
Oblečení
Volba oblečení na pracovní pohovor je samozřejmě hlavní, ovšem ne stěžejní. Sama jsem se zúčastnila pohovoru, na který jsem dorazila v elegantních džínách, i tak mě přijali. Chystáte – li se ale na pohovor v kraťasech, tílku, žabkách atd., uděláte lépe, když tam ani nepůjdete. Především se to týká pohovorů, kde se ucházíte o reprezentativní funkci. V takových případech se požaduje důstojná reprezentace a chování. Zvolte tedy oděv, který je pohodlný a zároveň reprezentativní. Hlavní je mít ošacení čisté a vyžehlené. Zbavte se myšlenky na děravé nebo zdobené džíny apod. Vždy tedy volte elegantní oblečení. Nikdy neuděláte chybu, když si na pohovor o práci oblečete kostým nebo oblek (zejména vyžaduje – li to daná pracovní pozice). Na klasické (běžné) pozice prokážou dobrou službu společenské kalhoty, halenka (košile) nebo top. Pokud nejste milovnicí vysokých podpatků, volte tzv. balerínky. Věřte, že v botaskách moc parádu neuděláte.
Chování
Chování hraje u pracovního pohovoru důležitou roli. Není vhodné přijít s nosem nahoru a chovat se ve stylu všechno vím a znám nebo všude jsem byl. Na druhou stranu člověk, který jen sedí, sotva vypustí slovo z úst a sklápí zrak, se také neřadí mezi vhodné chování na pohovoru. Dobré je mít zdravou dávku sebevědomí, nelhat, dívat se zpříma do očí a nezasahovat nikomu do jeho monologu. Při příchodu a odchodu si se všemi přítomnými potřeste rukou – stisk musí být pevný a opět udržujte oční kontakt. Rozhodně se vyvarujte užívání hanebných slov. Máte – li jakýkoli dotaz, ptejte se. Lhaní se také nevyplácí. Nelžete tedy o vašich hodnotách ani o ničem dalším – pravda vždy vyjde na povrch. Snažte se poukázat na své kladné stránky – prodejte se. Položí – li vám někdo otázku ohledně vašich záporných stránek, přiznejte je (s dávkou sebekritiky) – nikdo nejsme dokonalí.
Maličkosti
Při pohovoru nežvýkejte a ohlídejte si, aby vám nebylo cítit z úst. Vezměte si proto před začátkem pohovoru bonbon nebo žvýkačku, ale při samotném pohovoru mějte ústa již prázdná. Než půjdete na pohovor, dopřejte si sprchu, použijte antiperspirant a lehce se navoňte parfémem. Vyhněte se ale těžkým vůním ať ostatní na schůzce napadají do mdlob. Překontrolujte si svůj úsměv, zda nemáte mezi zuby zbytky jídla. Úsměv je při pohovoru hodně důležitý – tajná zbraň. Proto se usmívejte, ale s mírou. Mohli byste působit dojmem, že rozdáváte úsměvy na potkání.
Nakonec to nejdůležitější – choďte včas!!! Nic nepokazíte tím, když dorazíte o chvíli dřív, než s velkým zpožděním. Budete – li cestovat MHD (městská hromadná doprava) a nepojede dle jízdního řádu, na nic nečekejte a informujte telefonicky potenciálního zaměstnavatele o této komplikaci. Je slušné se omluvit, že se opozdíte, než mlčet a poté sebevědomě vstoupit do místnosti. Vaši budoucí zaměstnavatelé to určitě budou chápat, vždyť za komplikace v dopravě přeci nemůžete.