Prodej a obliba elektrokol a skútrů v posledních několika letech vzrostly doslova raketovým tempem. Po dvoukolových dopravních prostředcích je v současnosti zvýšená poptávka. Zejména proto, že na pravidelné ježdění kratších vzdáleností jsou tyto prostředky ideální. Jsou malé, lehko ovladatelné, nabízí snadnou jízdu a minimální provozní náklady. Je výhodnější nákup skútru nebo elektrokola?
Záleží na tom, zda chcete šlapat nebo ne
Záleží především na tom, zda na přejíždění krátkých vzdáleností chcete jet za pomoci šlapání nebo jen nasednout, přidat plyn a jet. I když elektrická kola jsou vybavena elektromotorem, tak hlavním pohonem zůstává stále šlapání. Elektromotor má pouze funkci usnadnit šlapání. A pomoc to může být opravdu výrazná. U nejkvalitnějších modelů vám jízda po rovině se zapnutým elektromotorem může připadat, jako jízda z kopce na klasickém kole. A jízda do kopce je stejně namáhavá, jako jízda po rovině na kole. U jízdy na skútru samozřejmě nutnost šlapání odpadá. Stačí jen nasednout, nastartovat a přidat plyn.
Skútr Kentoya HAMMER II 125 4T
Charakteristika skútrů
Nejde jednoznačně říci, že výhodnější pro přepravu osob na krátké vzdálenosti jsou elektrokola nebo skútry. Každému z nás vyhovuje něco jiného a na základě charakteristiky a předností jednotlivých druhů se sami musíte rozhodnout, co bude lepší právě pro vás. U skútrů je povinností vlastnit příslušný řidičský průkaz skupiny A1. Tedy pokud budete mít zájem o skútr 50 ccm. Jestliže vás zajímají skútry 125 ccm, už budete potřebovat klasický průkaz A. Povinná je také motocyklistická helma. Jízda je povolena jen na silnicích a pozemních komunikacích, určených pro motorová vozidla.
Elektrokolo Kentoya AEB04 s akcelerátorem
Charakteristika elektrokol
Protože hlavním zdrojem pohybu je stále lidská síla, nikoliv samotný elektromotor, nejsou elektrokola považována za motorový dopravní prostředek. Z toho plyne několik výhod. Je možné jejich využití i bez řidičského průkazu a v jakémkoliv věku. Od 18 let není povinností ani jízda s přilbou a pro cestování mohou být využívány i lesní stezky a cyklostezky. Náklady na 100 km jízdy mohou být u nejlepších modelů jen 6 Kč. Stačí pravidelně nabíjet akumulátor, který dodává energii elektromotoru.
Elektrokola v současnosti využívají i některé firmy a organizace pro své zaměstnance – například Česká Pošta nebo Záchranné složky. Elektrokolo využívá například i Pražská záchranná služba. Více čtěte ZDE.