Po celém světe dnes budeme hledat počítačově alespoň minimálně gramotného člověka, který by se nikdy nesetkal s tetrisem, hledat jen stěží. Bezpochyby jde o jednu z vůbec nejslavnějších počítačových her všech dob, na které do dnešní doby stihlo vyrůst mnoho generací hráčů. Dodnes jde o kultovní záležitost, k níž cítí nostalgický vztah prakticky každý z nás. Ruku na srdce, můžete při dnešním pohledu na obrazovku tetrisu říci, že nevíte, kdy a jak často jste si tetris v minulosti zahráli?
Příběh stojící v základech hry, se kterou se bylo možné v druhé polovině devadesátých let v Čechách setkat téměř na každém kroku (vzpomeňme jen na desítky klonů nabízených tehdejšími trhovci), dnes už patří k těm spíše známějším.
V roce 1984 s tetrisem přišel ruský programátor Alexej Pažitov, jež v té době pracoval v Moskevské akademii věd. Tak dlouho se věnoval nejrůznějším matematickým hrám, a přemýšlel jak z nich stvořit něco nového, v čem by se člověk mohl postupně zlepšovat, až jej napadl v zásadě jednoduchý princip, který tetrisu zůstal dodnes.
Na hrací obrazovce „z nebe“ padá několik druhů kostek složených ze čtyř jednotlivých čtverců, které hráč musí před jejich dopadem „na zem“ seskupit tak, aby z nich vytvořil zeď. Pokud se mu podaří vytvořit řádek, ten v mžiku zmizí. Účelem hry Tetris je za každou cenu se vyhnout tomu, aby kostky narostly do takové výšky, že se dotknou horního okraje obrazovky.
Vzniklé hře posléze Pažitov dává jméno tetris, které je složeninou původně řeckého slova tetra, značícího čtyři, a slova tenis, který hra vzdáleně může připomínat. Přestože v tehdejší době Sovětský rozhodně nepatřil k tahounům počítačového světa, tetris zaznamenal okamžitý úspěch. Práva na tetris vlastněná sovětským režimem se o dva roky později dostávají na půdu Spojených států, kde tetris mezi mládeží způsobí skutečný poprask.
Přestože dnes již dávno tetris není tím, co by rodiče viděli blikat na monitorech počítačů při přepadových kontrolách pokojů svých ratolestí, v žádném případě ze světa nezmizel. Prakticky tak dnes nenajdeme platformu, na níž by jej nebylo možné hrát, a naopak se rychle šíří například mezi mnoha majiteli iphonů, kteří cítí nostalgii po pionýrských časech počítačové kultury osmdesátých let.
A co víc, je dost dobře možné, že chvíle své největší slávy má tetris teprve před sebou. Podle závěrů výzkumu psychologů z Oxfordské univerzity totiž hraní tetrisu dokonce napomáhá vyrovnávání se s traumatickými situacemi. Jejich výsledky totiž přesvědčivě dokládají, že hraní tetrisu po prodělání traumatické zkušenosti člověku brání v ukládání nepříjemných vzpomínek na stresovou situaci.